Veiligheidswaarschuwing - Philips slaapapneu apparatuur

Veiligheidswaarschuwing Philips slaapapneu apparatuur | Laatst geüpdatet 19-5-2022 

In juni 2021 heeft Philips in verband met mogelijke gezondheidsschade een veiligheidsmelding naar buiten gebracht met betrekking tot hun slaapapneu apparatuur. Wij begrijpen dat dit vragen oproept en willen u zo goed mogelijk van informatie voorzien. Op deze pagina zullen wij u van de meest recente informatie voorzien. 

 

Wat speelt er?

Philips kondigt in hun persbericht van 14 juni 2021 een terugroepactie van o.a. de Dreamstation 1 aan. Na een specifieke test van de apparatuur kwam Philips tot de conclusie dat er een kans aanwezig is dat het geluidsisolerende schuim in het PAP-apparaat afbrokkelt. De afgebrokkelde deeltjes zouden dan via de slang en het masker ingeademd kunnen worden. Het inademen van deze deeltjes kan leiden tot gezondheidsrisico’s. 

Behoort mijn PAP-apparaat tot de getroffen apparatuur?

Via onderstaande knop vindt u een overzicht van de PAP-apparaten die het persbericht betreffen.

Als u een apparaat heeft van Total Care wat behoort tot de veiligheidsmelding, dan heeft u hier persoonlijk bericht over ontvangen per e-mail en/of brief.

 

Overzicht apparatuur

Hoe weet ik of een Dreamstation voorzien is van nieuw schuim?

De nieuw geproduceerde en de gereviseerde DreamStations 1 met het nieuwe isolatieschuim zijn volgens Philips te herkennen aan de aanduiding 15 (REV15) of hoger op de product label op het apparaat.

Welke oplossing komt er voor deze apparaten? Worden de producten vervangen?

Wereldwijd zijn er miljoenen apparaten op de markt. Alle apparaten worden wereldwijd vervangen of gerepareerd. In Nederland werken wij samen met Philips, andere CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen aan plan van aanpak om dit uit te voeren. 

Hoever is het omruil- en reparatieprogramma?

Philips heeft in eerdere berichtgeving aangegeven dat zij vanaf eind september 2021 starten met hun omruil- en reparatieprogramma. Philips geeft aan minimaal 12 maanden nodig te hebben voor het gehele omruil- en reparatieprogramma in Nederland al dan niet wereldwijd. In maart 2022 heeft Total Care 16% van de apparaten van de gebruikers vervangen of gerepareerd. 

Wij begrijpen dat het vragen oproept wanneer u om zich heen berichten van andere gebruikers leest waarbij de apparatuur wel al gewisseld is. De apparatuur die Philips beschikbaar stelt wordt naar rato verdeeld onder alle Nederlandse leveranciers waardoor niet elke leverancier evenveel vervangende apparatuur per levering ontvangt. 

Wanneer uw apparaat in aanmerking komt voor vervanging of reparatie nemen wij als leverancier telefonisch contact op voor het afstemmen van een afspraak. 

 

Wat adviseert de Vereniging Van Artsen in Nederland?

In reactie op de veiligheidswaarschuwing hebben de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose en de Slaapgeneeskunde Vereniging Nederland een advies uitgebracht die wij graag met u delen:

“Wij achten het niet gewenst om op dit moment in algemene zin patiënten te adviseren te stoppen met het gebruik van de genoemde apparaten tot er meer informatie is.”

Wat adviseert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd?

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft informatie opgevraagd bij Philips om beter zicht te krijgen op risico’s van het gebruik van CPAP,
BiPAP en beademingsapparaten. Op basis hiervan heeft de inspectie samen met andere medisch behandelaars de volgende constateringen en aanbevelingen gevormd:

  • Binnen Europa zijn geen meldingen van gezondheidseffecten gedaan;
  • Uit de gegevens van de fabrikant zijn geen acute gezondheidsrisico's vastgesteld;
  • Er is nader onderzoek ingesteld om eventuele langetermijneffecten in kaart te brengen;
  • Van verergerende factoren voor het vrijkomen van de deeltjes, zoals hoge temperatuur en luchtvochtigheid is in Nederland hoogstwaarschijnlijk geen sprake. Daarnaast maakt Total Care géén gebruik van ozonhoudende schoonmaakmiddelen;
  • Volgens de inspectie blijkt geen veiligheidsrisico dat significant opweegt tegen de medische risico’s die aan de orde zouden zijn bij het stoppen van het gebruik van deze apparatuur. De algemene aanbeveling is daarom zowel voor wat betreft de beademingstoestellen, als voor de apneu-slaapondersteuningsapparatuur, de therapie voort te zetten.

Lees het volledige document van de IGJ hier.

Kan ik nu al mijn apparaat omwisselen?

We begrijpen dat u zich zorgen maakt en dat u uw apparaat zou willen omwisselen. Helaas betreft het een wereldwijd probleem en is er nog geen vervangende apparatuur voor alle gebruikers. Als leverancier doen wij er alles aan om alle gebruikers zo spoedig mogelijk te voorzien van een oplossing, gezien de enorme operatie vergt dit tijd.

Op dit moment kunnen wij ook nog geen duidelijkheid geven wanneer uw apparaat omgewisseld wordt.  Zodra uw apparaat in aanmerking komt wordt er contact met u opgenomen voor het maken van een afspraak, dat hoeft u niet te doen.

Is het mogelijk om een PAP-apparaat als particulier aan te kopen?

Nee, op dit moment kunnen wij helaas geen PAP-apparatuur beschikbaar stellen voor verkoop. Dit geldt voor alle merken.
Zodra er een passende oplossing is betreft de berichtgeving over Philips apparatuur kunnen wij terugkomen op uw offerte-aanvraag.

Als ik naar jullie overstap, kan ik dan wel een ander PAP-apparaat krijgen?

Nee, op dit moment kampt elke leverancier van PAP-apparatuur met hetzelfde probleem. Wij kunnen u in dit geval niet anders helpen dan uw huidige leverancier en andersom. 

Kan ik zelf checken of er schuim in mijn apparaat zit?

Nee, het schuim is niet van buitenaf zichtbaar. U kunt en mag het apparaat niet zelf uit elkaar halen. Mocht dit nodig zijn dan zullen onze medewerkers of een team van Philips deze handeling uitvoeren.

Communicatie

Update 19-5-2022

Om alle Philipsgebruikers zo goed mogelijk te kunnen voorzien van de juiste informatie heeft Philips een informatieve webpagina gemaakt. Hier vindt u alle laatste updates en ontwikkelingen betreft het omruilprogramma en de lopende onderzoeken. Daarnaast houden wij als leverancier onze cliënten ook op de hoogte van de ontwikkelingen.

Bekijk de pagina van Philips hier.

Update 18-1-2022

De afgelopen tijd is de Philips veiligheidsmelding weer een aantal keren in het nieuws geweest. Dit zorgde voor meer verwarring en riep extra vragen op. Om deze reden hebben wij onze cliënten een brief of mail verstuurd met een update over de omruilactie. Lees het bericht hier.

Update 15-10-2021

Philips heeft in eerdere berichtgeving aangegeven eind september te starten met het omruil- en reparatieprogramma. Tot onze spijt komt het omruil- en reparatieprogramma vanuit Philips maar langzaam op gang. Ondanks de minimale vooruitgang wilde wij u wel alvast op de hoogte brengen over de gang van zaken. Wij hebben onze cliënten inmiddels per mail of per brief op de hoogte gebracht. Lees het bericht hier.

Update 3-9-2021

Philips heeft bekend gemaakt dat zij verwachten per eind september in landen zoals Nederland te starten met het reparatie- en vervangingsprogramma van de betrokken DreamStation 1 van het eerder aangekondigde veiligheidsbericht. Zodra de reparatiesets of vervangende producten daadwerkelijk beschikbaar zijn, informeren wij onze gebruikers persoonlijk over het vervangingsprogramma. 

Update 17-7-2021

In navolging op onze eerdere berichten houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen rond de veiligheidsmelding die Philips heeft afgegeven voor bepaalde PAP-apparatuur.

Op 19 juni deelden wij al het advies van de Nederlandse Vereniging van Artsen (NVALT). Naast de NVALT heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ook informatie opgevraagd bij Philips om beter zicht te krijgen op risico’s van het gebruik van de betreffende PAP-apparatuur. Op basis van deze informatie heeft de IGJ, NVALT en Centra voor Thuisbeademing , mede na raadpleging van toxicologisch deskundigen en uitwisselingen met collega-autoriteiten, dit advies uitgebracht. 

Inmiddels hebben wij al onze gebruikers van Philips-apparatuur een brief of mail toegestuurd betreffende deze update. Lees hier het bericht.

Het volledige document van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd staat op de website van IGJ. U kunt het bericht hier teruglezen.

Update 13-7-2021

Ondanks dat Philips nog geen plan van aanpak heeft, hebben wij alle betrokken apparatuur alvast bij Philips laten registreren. Intussen blijven wij zoeken naar een oplossing en dringen wij bij Philips aan op meer duidelijkheid en het nemen van regie. Om toch zoveel mogelijk informatie te blijven delen, hebben wij nogmaals een mailing of brief verstuurd aan onze cliënten die gebruik maken van de Philips apparatuur. Lees het bericht hier.

Update 25-6-2021 

Wij begrijpen dat door de beperkte informatie er veel vragen bij de gebruikers zijn. Ondanks deze onzekerheid vinden wij het belangrijk om informatie te blijven delen. Aan al onze cliënten die Philips apparatuur gebruiken en waarvan een e-mailadres bekend is hebben we nogmaals een e-mail verzonden met het laatste nieuws. Helaas, is de strekking van het bericht dat we nog geen nader bericht van Philips hebben ontvangen. Lees hier het bericht. 

Update 19-6-2021 

Na de eerste melding van Philips op maandag 14 juni over een mogelijk veiligheidsrisico van haar slaapapneu- en beademingsapparaten, heeft Philips meer informatie gedeeld in een Europese Field Safety Notice. Vervolgens heeft de Vereniging van artsen haar advies hierover gegeven. Wij hebben al onze cliënten die gebruik maken van een Philips apparaat hierover geïnformeerd per e-mail of per brief. Lees hier het bericht.

Update 14-6-2021

Op maandag 14 juni heeft Philips een persbericht uitgestuurd. Zij berichten over mogelijke problemen met bepaalde PAP- en thuisbeademingsapparatuur. Op dinsdag 15 juni hebben wij al onze cliënten die gebruik maken van de beschreven Philips apparatuur geïnformeerd over deze berichtgeving. Lees hier het bericht.

Heeft u nog geen e-mail ontvangen? Dan kan dat de volgende redenen hebben:

- De mail is in uw spambox terecht gekomen
- Wij zijn niet in het bezit van uw juiste e-mailadres
- Uw e-mailadres is niet bekend bij ons. In dit geval heeft u een brief per post ontvangen.