Ira de Jong

Deze week stellen we je graag voor aan onze collega Ira. Ze behoort tot een van de medewerkers van het eerste uur met een dienstverband van 14 jaar. Met veel kennis en ervaring op zak, voert ze op dit moment een afwisselende functie uit op de financiële administratie en op de Customer Support afdeling. Samen met een aantal collega’s heeft ze vorig jaar haar Lifestyle Coach diploma behaald. Stilzitten doet ze niet, want naast Total Care heeft ze met veel passie een eigen schoonheidssalon. Ter ontspanning onderneemt ze vaak iets met het haar dochter van 12, gaat ze graag hardlopen, een dagje naar de sauna of naar het strand.

Hoe heeft jouw loopbaan binnen Total Care er de afgelopen jaren uitgezien?

‘Ik begon met werken bij Total Care toen het net als nieuwe leverancier op de markt kwam. Met een personeelsbestand dat destijds nog op één hand te tellen was, gingen we het avontuur tegemoet. Ik regelde destijds alle administratieve zaken op het kantoor, zodat de andere collega’s op de weg patiënten en ziekenhuizen konden bezoeken. Dat betekende dat ik bijvoorbeeld de telefoon aannam, de mail en planning beheerde en pakketten verstuurde. Deze allround functie zorgde er voor dat ik nu het bedrijf van A tot Z ken. Naarmate het bedrijf groeide ging dat natuurlijk niet meer allemaal in mijn eentje, dus mijn functie werd steeds specifieker. Er kwamen nieuwe collega’s op de Customer Support bij en ik ben werkzaamheden gaan uitvoeren op de financiële administratie.’

'Het triggert mij om de persoon achter de CPAP gebruiker te leren kennen en verder te begeleiden.'

 

Wat is je huidige functie?

‘Ik heb door de jaren heen veel werkzaamheden verricht op verschillende afdelingen. Op dit moment heb ik een gecombineerde functie. Ik werk drie dagen op de financiële afdeling en twee dagen bij de Customer Support. Bij de financiële administratie zorg ik er voor dat de therapieën van onze patiënten gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraars.’

Vorig jaar heeft Ira ook haar Lifestyle Coach diploma gehaald binnen Total Care. ‘Wanneer ik op de Customer Support afdeling werk probeer ik - waar kan - deze kennis toe te passen in de praktijk. Bijvoorbeeld wanneer ik telefonische controles uitvoer,  probeer ik er achter te komen of ik patiënten tips kan geven die de therapie of gezondheid stimuleren.‘

Wat vindt jij het leukst aan je werk?

‘Misschien cliché, maar ik vind het werken op verschillende afdelingen juist energie geven. Daarnaast wil ik me graag ook meer gaan focussen op Lifestyle Coaching. Het triggert mij om de persoon achter de CPAP gebruiker te leren kennen en verder te begeleiden. In de huidige situatie zijn we als leverancier bezig om onze patiënten zo goed mogelijk te begeleiden met hun CPAP therapie. Hopelijk kunnen we in de toekomst met Lifestyle Coaching onze patiënten ook helpen met andere zaken die positieve invloed op hun gezondheid kunnen hebben. Denk hierbij aan voeding, beweging en lifestyle.

Wat is jouw levensmotto?

‘Ik heb niet specifiek één levensmotto, maar kan mij wel in verschillende uitspraken vinden. Ik vind bijvoorbeeld ‘doe maar gewoon want dan doe je al gek genoeg’ een mooie uitspraak, wees lekker jezelf. Daarnaast vind ik ‘leef en laat leven’ ook een mooie. Laat ieder in zijn of haar waarde en heb elkaar lief. Uiteindelijk draait het in het leven om liefde, in welke vorm dan ook.’

Als je een nieuwe CPAP patiënt iets mee zou kunnen geven, wat zou dat dan zijn?

‘Wees niet te streng voor jezelf. Zorg dat je het rustig opbouwt. Lukt het de eerste keer maar 2 uur, dan lukt het de dag daarna misschien wel 3 uur. Je moet zorgen dat je niet meteen antipathie voor het apparaat ontwikkelt. Gewoon rustig wennen, het is uiteindelijk nodig voor je eigen gezondheid.’