Karin Massaar

Onze altijd vrolijke collega Karin is één van de personen waar u als patiënt als eerste bij terecht komt. Ze is sinds vier maanden werkzaam bij Total Care op de afdeling Customer Support. Karin heeft twee kinderen, is echt een familiemens en wordt door haar collega’s omschreven als: vrolijk, empathisch en een aanpakker. Daarnaast houdt ze van tennis en spinnen en slaat af en toe een balletje golf met haar partner om te ontspannen.

Wat is jouw functie en wat maakt jouw functie leuk?

‘Ik werk op de afdeling Customer Support, een functie die heel divers is. Vooral het vele contact met de patiënten maakt mijn baan erg leuk. Er is veel dankbaarheid en elke patiënt heeft natuurlijk een andere situatie en hier moet je op in kunnen spelen. Hiervoor probeer ik constant kennis te vergaren via collega’s, presentaties en het ApneuMagazine. Daarnaast vind ik het team heel leuk. Iedereen is heel divers en kan zichzelf zijn.’

 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Ik ben altijd ruim van te voren aanwezig zodat ik fijn op kan starten en alvast thee kan zetten. Vervolgens lees ik op het whiteboard wat mijn taken van die dag zijn, dit verschilt per dag. De ene keer is het data uitlezen, dan de infomail bijwerken, de post doornemen of telefoondienst. Zo is elk dagdeel anders.’

"Ik heb zelf wel eens een neusmasker geprobeerd voor de ervaring, maar dat is best even moeilijk. Ik kan me voorstellen dat de therapie echt even wennen is."

 

 

Was je voor Total Care al bekend met slaapapneu, zuurstof of verneveling?

‘Toevallig heeft mijn partner jaren geleden de diagnose slaapapneu gekregen. Hier heeft hij CPAP therapie voor gekregen. Daarbuiten ken ik eigenlijk niemand. Ik heb zelf wel eens een neusmasker geprobeerd voor de ervaring, maar dat is best even moeilijk. Ik kan me voorstellen dat de therapie echt even wennen is.’

 

Waar haal jij voldoening uit tijdens je werk?

‘Ik vind het fijn als ik het zelf op kan lossen voor een patiënt. Je wilt zoveel mogelijk doen voor iemand. Soms gaat er bijvoorbeeld een masker uit omdat de fabrikant het niet meer maakt, dan wil ik er alles aan doen dat diegene een fijn vervangend masker krijgt. Een tijd geleden kreeg ik een telefoontje van een patiënt die zelf geen problemen ervaarde, maar zijn vrouw wel door het gesnurk. Ik heb toen eerst een oplossing met meneer gezocht voor het snurkprobleem en een kinband opgestuurd. Hij vroeg of ik zijn vrouw dan ook even wilde bellen om alles uit te leggen zodat zij ook op de hoogte was. Dat is voor mij een kleine moeite, maar kan voor een patiënt wel veel schelen. Als mensen dan aangeven dat ze prettig geholpen zijn, doet me dat goed.’

 

Als jij iets zou kunnen verbeteren/veranderen binnen de respiratoire zorg, wat zou dat dan zijn?

‘Ik denk dat het misschien goed zou zijn om wat meer aandacht te besteden aan het psychische gedeelte. CPAP therapie heeft natuurlijk impact op iemands leven en niet iedereen heeft zin om er aan te beginnen. Daarnaast loopt iemand vaak al heel lang met klachten die ook al veel impact hebben gehad voordat iemand een diagnose krijgt. Ik denk dat het voor sommige patiënten echt wel meerwaarde heeft om hier met een psycholoog over in gesprek te gaan.’

 

Wat is jouw levensmotto?

‘Ik probeer altijd overal iets positiefs van te maken. Daarnaast vind ik ‘in het nu leven’ ook belangrijk. Niet constant rennen of terug kijken, maar ook genieten van wat er nu is. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar door boeken over mindfulness te lezen krijg ik hier wel meer houvast in.’