Guus Hoge

Onze collega Guus is al acht jaar werkzaam bij Total Care en heeft al menig verandering binnen het bedrijf meegemaakt. Hij begon als OSA-consulent en heeft zich ontwikkeld tot medewerker van het commerciële managementteam. In het dagelijks leven speelt hij graag gitaar, schrijft zo nu en dan een liedje, is graag samen met zijn gezin, leest graag, wandelt veel met de hond en verder drinkt en eet hij graag met vrienden en familie.

Wat is jouw functie?

Via een vriend van mij, een cliënt van Total Care en ooit werkzaam bij Total Care, ben ik begonnen als OSA-consulent. Hierdoor leerde ik de cliënten, het ziekenhuiswezen, het zorgverzekeraarslandschap en het productaanbod begrijpen. Dit was wel nodig want ik had nauwelijks ervaring in de wereld van de zorg. Ideale manier dus om zo door te kunnen groeien naar een commerciële management functie. Het OSA consulentschap is echter nog steeds onderdeel van mijn job. Zo vang ik onder andere vakantiedagen en ziekten van collega’s verspreid over het hele land op. Bij Total Care als organisatie staan de deuren overal wagenwijd open, wat natuurlijk lekker werken is. Heb je een goed idee? Moet er snel geschakeld worden? Er is dan veel speelruimte je positie in te nemen en dingen snel van de grond te krijgen.

‘C’est le ton qui fait la Musique’ oftewel ‘Het is de toon die de muziek maakt’. En zo is het.

 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Ik werk nu onder andere samen met mijn collega’s Nicole en Rob. Een greep uit de werkzaamheden die we uitvoeren? Wij monitoren samen wat er goed gaat of juist beter kan binnen de verschillende samenwerkingsverbanden. We hebben onze ogen bijvoorbeeld gericht op de collega’s in de buitendienst, zij die het gezicht zijn van Total Care. Ze moeten lekker in hun vel zitten en ze hebben een signalerende functie als het gaat om de samenwerking met de ziekenhuizen en onze cliënten. We beoordelen in samenspraak met behandelaars en verpleegkundigen hoe we onze samenwerkingen kunnen blijven ontwikkelen. Hoe houden we onze dienstverlening op maat? Zijn er nieuwe samenwerkingen mogelijk? Hoe kunnen we optimaal gebruik maken van innovatieve ontwikkelingen voor het monitoren van behandeling en diagnosestelling en zo verder. Bij elke aanpassing in de werkwijze stellen we onszelf eigenlijk altijd maar één vraag voor elk eindbesluit: Hebben onze cliënten hier baat bij? Ja? Dan worden wij er als leverancier ook blij van. Deze zelfde instelling zie je terug bij de ziekenhuizen en zorgverzekeraars, onze partners. Besluitvorming duurt bij ons dan ook geen maanden maar dagen. Dit kwam goed van pas tijdens het uitbreken van de coronacrisis, we hebben geen moment nee hoeven verkopen, altijd direct een alternatief paraat.

Voor de coronacrisis lieten we ons vaak zien op vak gerelateerde beurzen, daarbij ben ik dan de collega die Total Care mag vertegenwoordigen. Dat zijn interessante bijeenkomsten waar je nieuwe mensen uit het vak leert kennen en nieuwe kennis opdoet, maar ook met bekende relaties in een meer informele setting elkaar leert kennen. Dat missen we nu wel en die signalen krijgen we ook uit het veld. Zo is het op dit moment bijvoorbeeld erg lastig om de planning te gaan maken voor ons jaarlijks terugkerende praktijkdag voor professionals. Dit initiatief zijn we een aantal jaren geleden gestart waarbij sprekers uit OSA en COPD wereld lezingen geven aan uitgenodigde zorgprofessionals. We geven naast de professionals ook fabrikanten van OSA- en zuurstofapparatuur en toebehoren dan een platform. Er wordt ook meer inzicht gegeven in de verantwoordelijkheden van de leverancier en welke rol de zorgverzekeraar daarin speelt. Total Care faciliteert dan een leerzame dag waarbij vakgenoten samenkomen om van elkaar te leren. Laten we hopen dit snel weer een vervolg te kunnen geven.

 

Wat maakt jouw werk leuk?

De dynamiek, afwisseling, continuïteit, groei, het vormgeven en de energie die je krijgt van collega’s geven mij ontzettend veel voldoening. In de acht jaar dat ik nu werkzaam ben bij Total Care zijn we gegroeid van zo’n 20 naar 40 collega’s. In dat proces vallen mensen af en komen er nieuwe collega’s bij. Alle collega’s, oud of nieuw hebben een bijdrage geleverd aan de groei en ontwikkeling van Total Care. Aan deze open cultuur verandert er niets dat is denk ik dan ook een onderdeel van onze kracht. Wel wordt de taakverdeling de laatste jaren steeds concreter omdat sommigen mensen taken naar zich toe trekken en verantwoordelijkheid nemen en daarbinnen veel vrijheid krijgen de taken zo goed mogelijk uit te voeren. Iedereen kan zodoende zichzelf zijn en op zijn eigen niveau blijven ontwikkelen en uitdagen. De functie waar je mee start kan je gelukkig mee zijn en blijven of je trekt zaken naar je toe en groeit door. Dat gegeven creëert een hele prettige werksfeer.

Het is gelukkig niet alleen maar werken wat de klok slaat bij Total Care. We hebben door de jaren menig goed feestje gevierd. Dat kan je de Brabanders wel toevertrouwen, zoveel is mij duidelijk geworden. Los van regelmatig gebak en worstenbroodjes is ons jaarlijkse kerstdiner elk jaar weer een succes. Maar ook het 10-jarig en 15-jarig jubileum en de zomerbarbecues van onze IT-consultant heb ik mogen meemaken. De anekdotes zal ik je besparen, maar laat ik je verzekeren dat we er goed in zijn zo nu en dan de teugels te laten vieren.

Al met al wil ik graag afsluiten met het motto onder de werknemers van Total Care: ‘C’est le ton qui fait la Musique’ oftewel ‘Het is de toon die de muziek maakt’. En zo is het.