Mickey van Son

Onze collega Mickey is al zes jaar werkzaam bij Total Care en is als de spin in het web. Je kunt hem op vrijwel alle afdelingen tegenkomen en hij helpt zijn collega's graag. Mickey is groot (speciaal)bierliefhebber, fervent Willem II fan en altijd op zoek naar nieuwe projecten om zichzelf te blijven ontwikkelen.

Wat is jouw functie en wat maakt jouw functie leuk?

‘Het is lastig om mijn taken in één functie te definiëren. Zes jaar geleden ben ik begonnen als magazijnmedewerker en als klantenservice medewerker bij de Customer Support. De combinatie van deze twee functies was erg leerzaam, omdat ik goed zicht kreeg op alle werkprocessen van A tot Z. Vervolgens ben ik mijzelf meer gaan interesseren en ontwikkelen binnen Total Care, waardoor ik mijzelf op dit moment meer bezig houd met websitebeheer, Telemonitoring (apparatuur uitlezen op afstand), applicatiebeheer van de CPAP apparaten en verneveling. Dat vind ik ook meteen het leukst aan mijn functie, door de diversiteit aan taken is geen dag hetzelfde.  Uiteindelijk lijkt het me wel leuk om mezelf te specialiseren en me meer te richten op ICT en applicatiebeheer.’

‘Goede service en begeleiding zijn naar mijn mening het allerbelangrijkst voor de therapieresultaten van de patiënt.’

 

 

Jij bent wel eens verantwoordelijk voor de spoedhulplijn buiten de kantoortijden. Hoe werkt dat?

‘Ja, dat klopt. Binnen de organisatie staat altijd één medewerker 24/7 (telefonisch) stand-by voor noodgevallen van onze patiënten buiten de kantooruren. De storingsdiensten zijn heel verschillend. De ene keer belt een patiënt voor een kapot masker bij de CPAP therapie en de andere keer belt een patiënt dat hij/zij storing heeft aan het zuurstof apparaat. Je probeert altijd de juiste oplossing aan te bieden, soms resulteert dat in een avondbezoek aan huis bij de desbetreffende patiënt. Dat is onderdeel van de achterwacht.

Het komt ook regelmatig voor dat een arts besluit dat een terminale patiënt in zijn/haar laatste levensfase naar huis mag om de resterende tijd in het bijzijn van zijn/haar geliefde en familie thuis door te brengen. Deze patiëntengroep heeft continu zuurstof nodig. Total Care levert deze zuurstof apparatuur voor thuis. Om de wens van deze patiënten te kunnen vervullen, gebeurt het regelmatig dat je tijdens je achterwacht in het weekend zuurstof aflevert bij de patiënt thuis. Het geeft voldoening dat je voor deze patiënten iets kan betekenen.

 

Ben je wel eens in de nacht gewekt?

Dat komt regelmatig voor. Wat ik mij nog goed kan herinneren is dat ik wel eens ben wakker gebeld ’s nachts om half vier door een man die op vakantie was in Amerika. Zijn CPAP apparaat gaf op dat moment een storing aan. Door mijn ervaring wist ik direct welke storing bij de storingscode hoorde en kon ik direct telefonisch het probleem oplossen met de patiënt. De stekker zat niet goed in het apparaat.  Zes jaar geleden, toen net begon met het draaien van de achterwacht, had ik nog niet alle kennis van veelvoorkomende problemen. Toen moest ik regelmatig in de nacht mijn laptop openen. Nu tegenwoordig weet ik vaak iedere patiënt direct te helpen door mijn kennis en ervaring.

 

Wat staat je het meest bij van een patiënt?

‘Niet specifiek één voorbeeld. Ik heb natuurlijk minder contact met patiënten dan de OSA-consulenten of de Customer Support collega’s, maar ik vind het fijn dat ik problemen voor mensen kan op lossen. Wat voor mij een ‘klein’ probleem lijkt, kan voor een patiënt een groot probleem zijn en als storend worden ervaren met betrekking tot de therapie. Als applicatiebeheerder help ik regelmatig patiënten met het ondersteunen van hun eigen therapie door de aangeboden mobiele applicaties van de fabrikanten. Soms komen patiënten daar niet helemaal aan uit, ik help ze daar graag bij.’

 

Wat is volgens jou de meest positieve verandering van de afgelopen jaren binnen de respiratoire zorg?

‘Het uitlezen van de CPAP apparatuur op afstand (Telemonitoring) is de meest invloedrijke verandering geweest de afgelopen jaren. Je kunt hierdoor als leverancier veel sneller schakelen met de patiënt en de behandelend specialisten.

De maskers worden comfortabeler en prettiger in het gebruik, maar echt comfortabel is CPAP therapie (nog) niet. Er worden steeds nieuwe maskers en apparatuur op de markt gebracht, maar goede service en begeleiding zijn naar mijn mening het allerbelangrijkst voor de therapieresultaten van de patiënt. Iedere patiënt is anders dus voor iedere patiënt is er een andere oplossing die beter past. Dat kan alleen door middel van goede begeleiding, waar wij als leverancier ons voor inzetten.  Dus ik denk dat wij als leverancier, ondanks de ontwikkelingen, vast moet blijven houden aan de visie van een goede service en begeleiding.’

 

Als jij iets zou kunnen verbeteren/veranderen binnen de respiratorische zorg, wat zou dat dan zijn?

Aan alle zorgmiddelen die wij leveren zitten mensen letterlijk vast, denk hierbij aan een slang met een masker of neusbril. Ik hoop dat er in de toekomst een oplossing komt voor het comfort en de beweeglijkheid die onze therapieën soms in de weg staan. Er wordt van alles verbeterd en de mogelijkheden zijn enorm, maar buiten de technische nieuwe mogelijkheden zijn de meeste apparaten nog steeds van een flink formaat. Hierdoor hebben ze een flinke impact op het comfort en de bewegingsvrijheid van onze patiënten ‘

 

Wat is jouw levensmotto?

‘Ik weet niet of het echt een motto is, maar ik wil mensen behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Als ik een slechte dag heb, is dat niet de schuld van iemand anders, dus ik probeer echt na te denken over waarom doe je wat je doet en kun je er voor zorgen dat anderen daar beter van worden.  Ik ben meestal wel heel vrolijk en energiek, dus dat breng ik dan graag over. In Tilburg zeggen we dan ook;  a-ge oewèège nie kietelt, zulde nôot veul laage (als je jezelf niet kietelt, zal je niet veel lachen).